W którym aucie, waszym zdaniem, kierowca będzie lepiej chroniony? Które auto wyjdzie z wypadku w lepszym stanie? Starsze, ale duże i ciężkie, czy młodsze, ale małe i lekkie?
Pamiętacie? Takie właśnie pytanie zadałem 2 tygodnie temu w Quizie #005. Myślę, że każdy z was miał wystarczająco dużo czasu na podjęcie decyzji. Na tę chwilę, aż 91% z was wskazało, że w omawianej sytuacji lepiej swoich pasażerów ochroni auto starsze, ale duże i ciężkie…
Czy mieliście rację? Czas rozwiązać zagadkę :D
Na sam początek proponuję wam obejrzenie filmiku, który został nakręcony przez ekipę z brytyjskiego Fifth Gear. Pokazuje on czołowe zderzenie wspominanego w Quizie Volvo 940 z również wspominanym Modusem.
Obejrzyjcie go i zobaczcie kto z tego pojedynku wyszedł w lepszym stanie. Sprawdźcie czy dobrze wybraliście. Powiem wam jedno: gdy po raz pierwszy oglądałem ten filmik, to tak jak przygniatająca większość z was – WYBRAŁEM ŹLE.
W razie problemów z Youtube, tu jest ten sam filmik na [4s].
Nawet jeśli ktoś z was nie jest na bieżąco z angielskim, to i tak raczej nie będzie miał problemu z odebraniem wiadomości, którą chce przekazać Tom (prowadzący). Widać wyraźnie, że w tym pojedynku jest tylko 1 zwycięzca – mały i lekki Modus, który wbił się głęboko w Volvo i – jak to powiedział Tom – użył go jako kolejną strefę zgniotu. Widać to szczególnie dobrze na 6 minucie i 27 sekundzie filmiku.
Pozostaje tu tylko mieć nadzieję, że to 940 nie miało w przeszłości wypadku i nie zostało tak samo amatorsko naprawione jak ten srebrny Focus, o którym wspominałem we wcześniejszym wpisie. Tom podczas oględzin Volvo powiedział „There is absolutely nothing wrong with it” („Absolutnie nic nie jest z nim źle”) więc chyba wiedział co mówi. Tym bardziej, że ekipa Fifth Gear wie jak rozpoznawać powypadkowe auta (takie jak wspominany Focus).
Czyli wychodzi z tego, że nie zawsze duże i ciężkie auto wyjdzie z czołowego wypadku w lepszym stanie. Dużo zależy od przeciwnika na jakiego się trafi. Gdyby 940 trafiło np. na Fiata Seicento, który w teście Euro NCAP dostał żałosne 2 gwiazdki, z czego 1 została przekreślona za „wysokie prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń śmiertelnych” to jestem przekonany, że wyszedłby on ze zderzenia w o wiele lepszym stanie. Ale w starciu z 5 gwiazdkowym Modusem, szwedzki kolos nie miał szans. Wielkość i masa Volvo to jedno, ale zaawansowanie techniczne małego auta to drugie.
Na potwierdzenie moich słów wklejam ten filmik:
W razie problemów z Youtube, tu jest ten sam filmik na [4s].
Widać wyraźnie, że tym razem zwycięzcą nie jest Dawid tylko Goliat, którego reprezentuje klasa S W140. Lekka Corsa o mało wytrzymałej konstrukcji (2 „pełne” gwiazdki w teście Euro NCAP) poddała się masywnemu nadwoziu Mercedesa.
Trochę inaczej sytuacja się prezentuje, jeśli dojdzie do zderzenia auta osobowego ze sporo wyższym autem klasy SUV. Ale to już temat na kolejny wpis… (ciąg dalszy we wpisie Duże czy małe? Historii ciąg dalszy)
ps. Jeśli chcesz zobaczyć jak wypadło Twoje auto w Euro NCAP, to wejdź na http://www.euroncap.com i poszukaj swojego modelu.
Liczba komentarzy dla " Duże czy małe? Oto jest pytanie ": 12
Przejdź do komantarzy rss lub skorzystaj z odnośnikato był trudny wybór, duża masa przeciwko nowoczesnej technice. Ciężko mi było jakoś ogarnąć to logicznie, więc wybralem to, co nasunęło mi się samo – na technikę :)
choć jak widać, wszystko zależy od konkretnych modeli
Zgłoś do moderacji
No widzisz, to znaczy, ze byłeś jedną z tych 7 osób, które postawiły na auto młodsze, ale małe i lekkie.
Gratuluje :D
Jak juz napisalem – ja za pierwszym razem stawiałem na skandynawskiego brutala – jak nazwał go Tom
Zgłoś do moderacji
[...] wczorajszym ”Duże czy małe? Oto jest pytanie” wspominałem, że ”trochę inaczej sytuacja się prezentuje, jeśli dojdzie do zderzenia auta [...]
Zgłoś do moderacji
[...] edit: Odpowiedź znajdziesz we wpisie Duże czy małe? Oto jest pytanie [...]
Zgłoś do moderacji
Chciałem tylko powiedzieć, że ten test był trochę “zmanipulowany” przez 5th gear, oczywiście na korzyść Modusa. Podobno z 940-tki zostało wyjęte część elementów, które poprawiały bezpieczeństwo.
Dodatkowo przypomnę niedawny wypadek w W-wie.
http://www.tvn24.pl/2192965,28385,0,0,1,wideo.html
Jak widać jest to Volvo z serii 7xx, czyli poprzednik serii 9xx. Kierowcy nic się nie stało.
Zgłoś do moderacji
oooooooo, przyznaje, że nic nie wiem o rzekomej manipulacji Fifth Gear.
Hmmm… chociaż kto wie… może zgłosił się do nich jakiś przedstawiciel z Renault i zaproponował właśnie zrobienie testu zderzeniowego Modusa ???
A wygląd tego Volvo z filmiku do którego linka podałeś to raczej sobą nie zachęca :D
Tak czy inaczej – zawsze jest jednak lepiej mieć wypadek będąc w małym aucie z 5 gwiazdkowym wynikiem NCAP niz w małym starszym aucie mającym np. 3 gwiazdki albo i mniej (jak np. Seicento)
Zgłoś do moderacji
Może nie tyle co Renault się zgłosił, a po prostu podeszli zbyt ogólnie do tematu. Przecież Volvo czy MB to auta klasy wyższej i one były bezpieczne, ale np. taka OmegaA czy Nissan Maxima one były duże i stosunkowo tanie i już w tedy były mniej bezpieczne niż 740 czy W124.
Co do wypadku… zachęcająca nie wygląda, ale jakie auto wygląda ładnie po wypadku przy prędkości 150 km/h, a fakt jest faktem że kierowca przeżył.
Niżej podaje pare linków do crash testów dużych aut z lat 80/90tych. (wszystkie bez airbagów):
- Opel Omega A:
http://www.youtube.com/watch?v=uwrknwDkWQs
- Volvo 740 :
http://www.youtube.com/watch?v=f1GBUvQvHkU&feature=related
- MB W124):
http://www.youtube.com/watch?v=nau7CUem1Ig&feature=related
- Audi 100 C4 :
http://www.youtube.com/watch?v=lbqtjqINj3Q&NR=1
- BMW 5 (E34):
http://www.youtube.com/watch?v=5Rau-FL5MZU&feature=related
- Fiat Croma/Lancia Thema :
http://www.youtube.com/watch?v=mL6K8Gxdx14&feature=related
- Renault 25:
http://www.youtube.com/watch?v=uRDWtBByFms&feature=related
- Honda Legend:
http://www.youtube.com/watch?v=9Hlh1lCNqcQ&feature=related
- Nissan Maxima:
http://www.youtube.com/watch?v=Au25qptmQyU&feature=related
Zgłoś do moderacji
A tu dosyć nowy (w porównaniu z ww.) Pontiac Transport:
http://www.youtube.com/watch?v=HDQrPnAhSmI
Zgłoś do moderacji
Zauważ, że 740 w tym crash-tescie była mniej zmasakrowana niż 940 z 5thGeara.
Zastanawia mnie jeszcze jakby wyglądało spotkanie W140-tki z Modusem…
Zgłoś do moderacji
hmmm, na obronę Modusa powiem, że to Volvo z filmiku na TVN24 wygląda jakby nie zaliczyło czołowego zderzenia z przeszkodą, ale po prostu jakby wyleciało z drogi na łąkę (czy jak tam nazwać ten trawiasty teren) ale przy okazji jakby zahaczyło o jakąś barierkę, która nie zatrzymała auta, ale zdarła z niego poszycie od strony pasażera – nadkole, drzwi i słupki A oraz B. Po tym “otarciu” auto dalej sunęło po trawie aż w końcu samo wytraciło prędkość
Wiesz jak dokladnie przebiegał ten wypadek? Jesli tak to podaj linka, chętnie poczytam
Tak więc może gdyby ten konkretny egzemplarz 7xx zderzył się z Modusem, to by nie wyszedł z niego lepiej niż ta 940 z 5th Gear.
A informacja o tym, że “podobno z 940-tki zostało wyjęte część elementów, które poprawiały bezpieczeństwo” może wyszła od jakiejś konkurencyjnej dla Renault firmy, której nie spodobało się, że znowu ta marka umocniła się w wizerunku producenta bezpiecznych aut.
Nie wiadomo…
I komu tu teraz uwierzyć? Jak to juz napisalem wczesniej w komentarzu do innego wpisu:
Racja jest jak d*pa – każdy ma swoją :D
Zgłoś do moderacji
Sam pisałeś o teście “bity vs. niebit”, że Ford w teście był 1.6, a w danych 1.8… więc sam widzisz, że te testy 5th gearu są lekko naciągane.
Zgłoś do moderacji
Faktycznie, pamietam. Johny wskazywał palcem ogłoszenie od Focusa 1.8.
No tak, pozostaje mi przyznać Ci rację. Testy sa w jakis tam sposób naciągane, ale to w jakim stopniu naciągnięto to zderzenie Volvo z Modusem, to juz chyba na zawsze pozostanie tajemnicą Angoli.
Zgłoś do moderacji
Skomentuj wpis