W którym aucie, waszym zdaniem, kierowca będzie lepiej chroniony? Które auto wyjdzie z wypadku w lepszym stanie? Starsze, ale duże i ciężkie, czy młodsze, ale małe i lekkie?

Pamiętacie? Takie właśnie pytanie zadałem 2 tygodnie temu w Quizie #005. Myślę, że każdy z was miał wystarczająco dużo czasu na podjęcie decyzji. Na tę chwilę, aż 91% z was wskazało, że w omawianej sytuacji lepiej swoich pasażerów ochroni auto starsze, ale duże i ciężkie…

Czy mieliście rację? Czas rozwiązać zagadkę :D

Na sam początek proponuję wam obejrzenie filmiku, który został nakręcony przez ekipę z brytyjskiego Fifth Gear. Pokazuje on czołowe zderzenie wspominanego w Quizie Volvo 940 z również wspominanym Modusem.

Obejrzyjcie go i zobaczcie kto z tego pojedynku wyszedł w lepszym stanie. Sprawdźcie czy dobrze wybraliście. Powiem wam jedno: gdy po raz pierwszy oglądałem ten filmik, to tak jak przygniatająca większość z was – WYBRAŁEM ŹLE.

W razie problemów z Youtube, tu jest ten sam filmik na [4s].

Nawet jeśli ktoś z was nie jest na bieżąco z angielskim, to i tak raczej nie będzie miał problemu z odebraniem wiadomości, którą chce przekazać Tom (prowadzący). Widać wyraźnie, że w tym pojedynku jest tylko 1 zwycięzca – mały i lekki Modus, który wbił się głęboko w Volvo i – jak to powiedział Tom – użył go jako kolejną strefę zgniotu. Widać to szczególnie dobrze na 6 minucie i 27 sekundzie filmiku.

Pozostaje tu tylko mieć nadzieję, że to 940 nie miało w przeszłości wypadku i nie zostało tak samo amatorsko naprawione jak ten srebrny Focus, o którym wspominałem we wcześniejszym wpisie. Tom podczas oględzin Volvo powiedział „There is absolutely nothing wrong with it” („Absolutnie nic nie jest z nim źle”) więc chyba wiedział co mówi. Tym bardziej, że ekipa Fifth Gear wie jak rozpoznawać powypadkowe auta (takie jak wspominany Focus).

Czyli wychodzi z tego, że nie zawsze duże i ciężkie auto wyjdzie z czołowego wypadku w lepszym stanie. Dużo zależy od przeciwnika na jakiego się trafi. Gdyby 940 trafiło np. na Fiata Seicento, który w teście Euro NCAP dostał żałosne 2 gwiazdki, z czego 1 została przekreślona za „wysokie prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń śmiertelnych” to jestem przekonany, że wyszedłby on ze zderzenia w o wiele lepszym stanie. Ale w starciu z 5 gwiazdkowym Modusem, szwedzki kolos nie miał szans. Wielkość i masa Volvo to jedno, ale zaawansowanie techniczne małego auta to drugie.

Na potwierdzenie moich słów wklejam ten filmik:

W razie problemów z Youtube, tu jest ten sam filmik na [4s].

Widać wyraźnie, że tym razem zwycięzcą nie jest Dawid tylko Goliat, którego reprezentuje klasa S W140. Lekka Corsa o mało wytrzymałej konstrukcji (2 „pełne” gwiazdki w teście Euro NCAP) poddała się masywnemu nadwoziu Mercedesa.

 

Trochę inaczej sytuacja się prezentuje, jeśli dojdzie do zderzenia auta osobowego ze sporo wyższym autem klasy SUV. Ale to już temat na kolejny wpis… (ciąg dalszy we wpisie Duże czy małe? Historii ciąg dalszy)

 

ps. Jeśli chcesz zobaczyć jak wypadło Twoje auto w Euro NCAP, to wejdź na http://www.euroncap.com i poszukaj swojego modelu.